Top Off heeft de ambitie om de CO2-uitstoot daar waar mogelijk te verlagen. Deze inspanningen kunnen worden gekwantificeerd door de middel van de CO2-prestatieladder. Dit is een certificeerbaar managementsysteem dat bedrijven en organisaties stimuleert om de uitstoot van CO2 te reduceren op zowel structurele wijze, binnen de bedrijfsvoering als op projecten en in de toeleveringsketen.
Top Off heeft de ambitie om in 2023 het CO2-bewustzijnscertificaat niveau 3 te behalen, en in 2025 het hoogste niveau (niveau 5) te behalen. Om het niveau 3 te behalen worden de eigen emissies berekend en in kaart gebracht (scope 1 + 2) waarna reducerende maatregelen worden toegepast om deze emissies te reduceren. Voor niveau 5 wordt ook de uitstoot van de ketenpartners gemonitord en gereduceerd (scope 3: upstream en downstream emissies).
Bij Top Off wordt de CO2-uitstoot sinds 2021 nauwkeurig in kaart gebracht. De waarden worden onder meer ingedeeld per categorie en locatie alsook per machine gelinkt aan werven en transport. Deze metingen zullen in de toekomst worden verfijnd en uitgebreid om de evolutie te monitoren en het resultaat te kwantificeren met het oog op een blijvende reducerende trend van de emissies.
De doelstelling van Top Off is om 15% minder CO2 uit te stoten tegen eind 2025 (t.o.v. 2021) voor scope 1 en 2, relatief t.o.v. de omzet:
Scope 1: -14%Verschillende maatregelen werden gedefinieerd om de CO2-uitstoot verder te reduceren. Hiertoe is een werkgroep binnen de organisatie ingericht en campagnes opgestart om de medewerkers te sensibiliseren en maximale betrokkenheid te beogen.
Hiervoor werden telkens ook meetbare KPI’s opgesteld met bijhorende doelstellingen, verspreid over meerdere jaren.
Concrete maatregelen voor Scope 1+2 zijn onder meer:
Werven:
Transport: Kantoor/Hal:Om de maatregelen te implementeren en de doelstellingen te bereiken, is de medewerking noodzakelijk van de volledige organisatie. Deze medewerking tracht Top Off te bereiken via een transparante communicatie naar de medewerkers, bijvoorbeeld via toolboxmeetings op de werven, een digitale sensibilisering via specifieke kanalen alsook posters in de gebouwen. Op deze manier tracht Top Off elk van de medewerkers bewust te maken van zijn of haar impact.
Naast de verschillende CO2-reductiemaatregelen neemt Top-Off ook deel aan CEO’s 4 Climate, een netwerk van klimaatbewuste ondernemers. Dit is een initiatief van CRM Group. C4C heeft als doelstelling andere ondernemers te inspireren en te tonen hoe ze met hun bedrijf de opwarming van de aarde kunnen tegengaan. https://ceos4climate.eu/.